Meer over Nieuws

Recensie 'Onbekeerd, wat doe je ermee?

19 april 2018

nieuws

Onbekeerd, wat doe je ermee?

‘Wie komen er in de hemel, alle mensen? Nee’. Prof. dr. W. van Vlastuin begint zijn boekje ‘Onbekeerd, wat doe je ermee’ met een heldere stelling. Niet allen worden behouden. Maar wie dan wel? De predikant stelt dat je diep in je hart reeds weet of je wel of niet bekeerd bent en vrede hebt met God. Hij laat geen ruimte voor excuus. ‘Zoals een dief zich niet kan beroepen op zijn liefde tot het stelen als een excuus om zijn daden goed te praten, zo kan jij je niet beroepen op je onbekeerde hart om bepaalde zonden goed te praten.’ Toch verdringen wij volgens hem die geestelijke nood.

Waar gaat het ons eigenlijk om als wij verlangen naar de hemel? Van Vlastuin snijdt alles buiten Christus af: ‘Jij wilde wel de hel ontlopen, jij begeerde Christus wel als Redder van de hel, maar heb je ooit Christus begeerd als een Bevrijder van de zonde zelf?’

Het boekje waarin de predikant zijn lezers direct aanspreekt, geeft al lezend het gevoel dat de schrijver steeds dieper afdaalt in het hart van zijn lezers. Elke tegenwerping wordt weerlegd. Hij doet dit door drie hoofdvragen uit te werken: 1) Onbekeerd, wat zeg je ermee? 2) Bekering, mogelijk? 3) Bekering, hoe? Daarbij heeft hij specifiek oog voor de realiteit van het zondaar-zijn voor God, Christus als Zaligmaker en het werk van de Heilige Geest. De genade en ontferming waar de schrijver op doelt, is kostbaar: ‘De Zoon van Gods liefde onderging Gods toorn. Wat een dure prijs voor de zaligheid! O nee, de zaligheid is niet goedkoop.’

Uit alles blijkt dat Prof. Van Vlastuin tot doel heeft om jongeren tot Christus te leiden. Er is onuitsprekelijke vreugde en rijkdom in het dienen van deze Zaligmaker. Van Vlastuin: ‘De liefde van Christus is niet uit te spreken. Als zou al het water van de oceanen inkt zijn om deze heerlijke liefde te beschrijven en te bejubelen, dan is het nog onmogelijk om er iets van te zeggen. Zo vol is Christus’ liefde!’

Het boekje van de Hersteld Hervormde hoogleraar Theologie en Spiritualiteit doet denken aan de klassieker ‘An alarm to unconverted sinners’ van Joseph Alleine (17de eeuw). Een blik in het voorwoord bevestigt dit. Hij schreef het boekje als eenvoudige versie van Alleine’s ‘Betrouwbare gids naar de hemel’ als jonge theoloog in 1988. Inmiddels beleefde het boekje een vijfde druk en spreekt het aan alsof de inkt pas net is opgedroogd.

Steven Middelkoop (Senior jeugdwerkadviseur)

Onbekeerd, wat doe je ermee?
Prof. dr. W. van Vlastuin