Blogs

De overtreffende trap van volhouden is volharden

Stel, je zou een wedstrijdje starten tussen twee willekeurige personen. Het maakt niet uit hoe oud ze zijn, of ze man of vrouw zijn, hoe slim ze zijn… Volkomen willekeurig dus. Deze twee mensen zet je tegenover elkaar. Je laat ze elkaar een paar minuten stilzwijgend aankijken en dan geef je ze een opdracht – uiteraard een willekeurige. ‘Jullie hebben een jaar de tijd om een succesvolle onderneming op te bouwen.’

Goed, die mensen gaan op pad en je nodigt ze uit over een jaar terug te komen om over hun onderneming te vertellen. Je stelt jezelf hierbij de vraag: ‘wie van deze mensen is het meest succesvol?’
Maar stel dat de willekeur ervoor heeft gezorgd dat jij twee totaal verschillende mensen tegenover elkaar hebt gezet. Aan de ene kant een ontzettend slimme zakenman, die alles afweet van zowel cijfertjes als lettertjes, en aan de andere kant een bouwvakker. Tja, eigenlijk niet eerlijk, zal je zeggen. Je weet van tevoren al wie er winnen gaat.

Toch zegt dat niets. Want niet een hoog IQ, een mooi uiterlijk, goede contacten of iets dergelijks is de sleutel tot succes. De sleutel tot succes is een mix van vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Dit betekent dus dat ieder mens zijn doel bereiken kan, ook al gaat het niet gemakkelijk. Als hij maar volhoudt. De overtreffende trap van volhouden is volharden. Volgens het woordenboek is volharden ‘standvastig of koppig volhouden wat je begonnen bent’. 

Als ik één persoon uit de Bijbel mag noemen die volhardend is, dan is dat de vrouw die bij de Heere Jezus komt. Ze was niet Joods, maar Syro-Fenicisch. En hoewel de Heere Jezus haar afwees en haar vergeleek met een hond, hield zij vol. Ze volharde in haar gebed tot Christus, totdat Hij haar verhoorde. Wat een les voor ons! Diep van binnen geloven we allemaal van onszelf dat we best goed zijn. Zoals die ontzettend slimme zakenman, die eigenlijk al verzekerd is van zijn succes. En dus zullen we er wel komen. Toch? 

Nee. 

Dit is geen wedstrijd, maar een zaak van leven en dood. En alle goede dingen; bidden, Bijbel lezen en de kerkdienst bijwonen… Je kan ze allemaal afvinken. Maar hoe zit het met de volharding? Het draait niet om de uiterlijke dingen, maar om het onophoudelijke vragen en zuchten naar God. ‘Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme.’ En: ‘Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.’

 

Door: Femke de Jong op 24 november 2020


Overzicht