Blogs

Een schets van de grote lijnen in het Bijbelboek Openbaring

'Johannes staat op het strand als hij een nieuw visioen krijgt. Hij kijkt uit over de zee. Daar gebeurt iets. Uit de golven komt stukje voor stukje een beest omhoog.’ In het Bijbelboek Openbaring gaat het eerst over de brieven aan de zeven gemeenten in Klein- Azië. Daarna volgen er visioenen over draken, engelen en natuurrampen. De apostel Johannes heeft het allemaal gezien en opgeschreven.

In het boek Openbaring voor jongeren schrijft Steef Post in 25 hoofdstukken een uitleg bij het laatste Bijbelboek. Het boek is geschreven voor jongeren vanaf 11 jaar en het leest gemakkelijk weg. Bij ieder hoofdstuk wordt aangegeven welk Bijbelgedeelte erbij gelezen moet worden. Aan het einde van ieder hoofdstuk wordt een gespreksvraag gesteld die aansluit op het gelezen gedeelte. Deze vragen gaan niet zozeer over de uitleg van Openbaring, maar slaan een brug van de Bijbel naar de leefwereld van jongeren.

Dit boek komt goed tot z’n recht wanneer het in gezinsverband wordt gelezen, bijvoorbeeld iedere dag een hoofdstuk na het avondeten. De verwerkingsvraag biedt aanknopingspunten voor een goed gesprek. Er is variatie in de vragen. De ene is meer gericht op het hart, de andere vraagt wat zoekwerk in de Bijbel naar bijpassende teksten. Andere vragen gaan over concrete keuzes in het leven. Bij een enkele vraag moet het internet geraadpleegd worden. Bijvoorbeeld om de ranglijst christenvervolging van Open Doors te bekijken. Het is aan te raden om dit van tevoren even te printen, anders moet er een telefoon of computer tijdens het gesprek gebruikt worden.

Na het lezen van dit boek hebben jongeren de grote lijnen in het Bijbelboek Openbaring gezien. Ze lezen hoe de duivel en de wereld voorbij zullen gaan maar dat Koning Jezus zal overwinnen en dat Zijn kinderen voor altijd bij Hem zullen zijn.

Voor jongeren die meer de diepte in willen gaan bij het onderzoek van de betekenis en de uitleg van Openbaring is dit boek minder geschikt. Daarvoor heeft de auteur een ander boek geschreven: Openbaring begrijpen.

Uitgeverij de Banier, 95 pagina's, uitgegeven in 2023

Reinier Stoel

Door: Reinier Stoel op 3 april 2024